Wednesday, November 10, 2010

Pengalaman HidupKu





         Mendidik dan menjaga anak adalah 1 perkara mudah bila kita bicarakan,tapi apabila kita diposisi yang sama,adakah mudah kita mendidik dan menjaga anak yang menurut kata..tapi ape2 pun,org mengatakan sikap anak berpandukn perangai ibu bapa nyer msa zaman kecil,bak kata pepatah, " bapa borek, anak rintik " atau "kemanakah tumpahnya kuah kalu x ke nasi"... ada betul jugak kata-kata tersebut,..ermmm,bila dibicarakn tentang ini memang xda kesudahannya....

                Ini pengalaman yang dapat aku lupakan,pada cuti semester ke 4,sedang aku leka bermain laptop,aku dikejutkan perkara yang disampaikan oleh emak aku yang tersayang,emak aku seorang ustazah di sekolah rendah agama bukit cherakah ( xingt la nma sek 2) . Emak menyuruh aku mengantikan ustazah yang bercuti kerana sakit, pada masa itu perasaan aku xtentu hala,pelbagai perasaan melanda diri ku,boleh ker aku mengajar budak-budak nie,boleh ker aku handle budak-budak nie..aku sampai xlalu makan bila pikir kn hal ini...
              Tinggal beberapa jam sebelum aku dan emak pergi ke sekolah itu,dalam kete aku hanya mendiamkan diri..perjalanan dari rumah ker sekolah cuma 20 minit jer,apabila sampai disekolah itu,aku terasa asing sangat,al-maklumlah sudah lma mninggalkn zaman sekolah,apabila aku melangkah turun dari kete,beberapa orang memandangku ngan pelik,tpi ape nk peliknya,mak aku ustazah famous kt sekolah i2...ha3
             Sebelum masuk ke kls utk mngajar,aku dibawa ker pejabat guru..ermmm,semua ustazah kt c2 trtnya2 siapa yg mak aku bawak nie,sorg2 tnya smpai aku terpandang seorg bdk kecil yg comel,iaitu puteri,anak ustazah kt sek 2 merangkap kwn baik mak aku..disebabkan puteri trlupa seketika aku ttg budak-budak yg aku ingin ajar sekejap lagi.

            Saat yang ditunggu2 telah tiba,aku melankah masuk ker kelas 3 iman , budak2 nie memandang pelik kt aku,aku terus bukak buku utk mngajar subjek imlaq sampai terlupa nk knlkn diri..slh seorg anak murid ku mnegur ku,knapa ustazah x prknlkn diri dlu..panik pnya pasal sampai terlupa..alhamdulilah,aku mngajar dengan sebaik mungkin walaupun aku xpuas ati ...


        Perjalananku bkn sekadar i2 sje,aku terpaksa bertukar kls ker kls 3 amanah,bdk2 dlm kls ini la yg btl2 menguji kesabaran ku,pelbagai ragam aku dpt lihat dari kelas sebelum nya,apabila aku masuk jer ker kls 2 bdk2 dlm kls lihat aku sampai xbrkelip mata....bdk zaman sekarang mmg payah ditafsir,brtnya mcm2 sampai nom telefon pn mintak,zaman aku sekolah dlu,xda ktaorg tnya mcm,bla msuk guru,smuanya senyap tapi sekarang masyaAllah,hanya Tuhan jer la thu perasaan aku masa 2..nasib baik aku hnya mngajar subjek hafazan al-quran,klau x,pengsan aku nk handle bdk2 nie..selepas sejam,kelas berlabuh tirai,masa 2,gembira thap xthu nk kata bila dh hbs kls..pengalaman yg mmbuatkn aku,xmau mngajar smpi bila2..

        Pengalaman manis dpt jugak ku rsa apabila pertama kali anak-2 muridku mmanggil ku " ustazah " dan aku terfikir begitu payah ingin mndidik n mngajar kanak- kanak...aku membicarakan hal ini dengan teman yang rapat dengan ku mngenai hal ini, ia mengatakn benda yang sama,sekarang zaman mencabar,ciri didikan anak-anak pun berbeza sekrg nie..dye cuma nasihatkn agr aku ambik iktibar dari penglamn yg aku dapt utk menjadi bakal seorg ibu pd akan datang...InsyaAllah,aku akan sahut cabaran dye utk mnjadi ibu yg dapat mendidik permata hati aku mengenal ilmu dunia dan akhirat dan menjadi anak2 yg soleh dan solehah...


No comments:

Post a Comment